onsdag den 21. maj 2014

Ny diabetes app hjælper hjemmeplejen i det daglige arbejde..

I en travl hverdag kan der være brug for at følge op på viden omkring forskellige emner. Derfor er der blevet udviklet en app, som medarbejderne kan slå op i, for at søge korte relevante informationer om diabetes, når de f.eks. står hos en borger.

Social- og sundhedshjælpere og –assistenter skal, udover mange praktiske gøremål i deres arbejde, også være opmærksomme på de ældres velbefindende og om der kan være symptomer på udvikling af sygdom. Det betyder, de skal vide meget om forskellige områder, som kan være relevante i forhold til de ældre f.eks. diabetes. Diabetes app’en er derfor tænkt som et opslagsværk, der kan være en støtte i hverdagen.

App’en indeholder informationer, som kan give viden om fx symptomer på diabetes, kost til diabetikere, daglig hygiejne af fødder og oplyse telefonnumre til især lokale steder, hvor der kan hentes hjælp/yderligere informationer. En anden del af app’en har fokus på, hvordan man kan hjælpe borgeren i en akut situation, hvor borgeren udviser symptomer på et for højt eller for lavt blodsukker.

Diabetes app’en er udviklet i samarbejde med en hjælper og en assistent fra hjemmeplejen Midt/Vest, to diabetessygeplejersker fra sygeplejen og sundhedspersonale fra Center for Sundhedsfremme. App’en bruges via hjemmeplejens smartphones og tablets. 

Diabetes app’en er blevet modtaget meget positivt af de hjælpere og assistenter, som har testet den igennem 3 uger. En hjælper udtaler ”jeg stod inde hos en borger og
havde brug for at vide, hvordan det nu var med diabetes kost, og så slog jeg bare op
i app’en”. Årsagen til successen med app’en, skyldes helt klart involveringen af
”de varme hænder” i udviklingen af app’en, og at den er brugervenlig og nem at
navigere i.

”Der er ingen tvivl om, at apps er fremtiden indenfor vores arbejde”, siger en
testmedarbejder, og der bliver nikket samstemmigt fra de øvrige testmedarbejdere.
”Arbejdsgruppen er meget glade for den modtagelse diabetes app’en har fået, og
Varde Kommune ved Center for Sundhedsfremme øjner bestemt muligheder for
indførelse af teknologiske løsninger i arbejdet med sundhedsfremme, hvad enten
det er til medarbejdere eller borgere. Allerede nu arbejdes der på at udvide den
eksisterende app til også at indeholde viden om KOL”, udtaler Heidi Mattle,
projektleder ved Center for Sundhedsfremme.    

Finansiering
Finansieringen af app’en er kommet fra ministerielle fondsmidler, efter det blev
godkendt at anvende restmidler fra et diabetes projekt til app’en.  

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:

Center for Sundhedsfremme, projektleder Heidi Mattle telefon 7994 6079.
(Er dog ikke at træffe den 20.5)