I en travl hverdag kan der
være brug for at følge op på viden omkring forskellige emner. Derfor er der
blevet udviklet en app, som medarbejderne kan slå op i, for at søge korte
relevante informationer om diabetes, når de f.eks. står hos en borger.
Social-
og sundhedshjælpere og –assistenter skal, udover mange praktiske gøremål i
deres arbejde, også være opmærksomme på de ældres velbefindende og om der kan
være symptomer på udvikling af sygdom. Det betyder, de skal vide meget om
forskellige områder, som kan være relevante i forhold til de ældre f.eks.
diabetes. Diabetes app’en er derfor tænkt som et opslagsværk, der kan være en
støtte i hverdagen.
App’en
indeholder informationer, som kan give viden om fx symptomer på diabetes, kost
til diabetikere, daglig hygiejne af fødder og oplyse telefonnumre til især
lokale steder, hvor der kan hentes hjælp/yderligere informationer. En anden del
af app’en har fokus på, hvordan man kan hjælpe borgeren i en akut situation,
hvor borgeren udviser symptomer på et for højt eller for lavt blodsukker.
Diabetes
app’en er udviklet i samarbejde med en hjælper og en assistent fra hjemmeplejen
Midt/Vest, to diabetessygeplejersker fra sygeplejen og sundhedspersonale fra
Center for Sundhedsfremme. App’en bruges via hjemmeplejens smartphones og
tablets.
Diabetes
app’en er blevet modtaget meget positivt af de hjælpere og assistenter, som har
testet den igennem 3 uger. En hjælper udtaler ”jeg stod inde hos en borger og
havde
brug for at vide, hvordan det nu var med diabetes kost, og så slog jeg bare op
i
app’en”. Årsagen til successen med app’en, skyldes helt klart involveringen af
”de
varme hænder” i udviklingen af app’en, og at den er brugervenlig og nem at
navigere
i.
”Der
er ingen tvivl om, at apps er fremtiden indenfor vores arbejde”, siger en
testmedarbejder,
og der bliver nikket samstemmigt fra de øvrige testmedarbejdere.
”Arbejdsgruppen
er meget glade for den modtagelse diabetes app’en har fået, og
Varde
Kommune ved Center for Sundhedsfremme øjner bestemt muligheder for
indførelse
af teknologiske løsninger i arbejdet med sundhedsfremme, hvad enten
det
er til medarbejdere eller borgere. Allerede nu arbejdes der på at udvide den
eksisterende
app til også at indeholde viden om KOL”, udtaler Heidi Mattle,
projektleder
ved Center for Sundhedsfremme.
Finansiering
Finansieringen
af app’en er kommet fra ministerielle fondsmidler, efter det blev
godkendt
at anvende restmidler fra et diabetes projekt til app’en.
Yderligere oplysninger kan fås ved
henvendelse til:
Center
for Sundhedsfremme, projektleder Heidi Mattle telefon 7994 6079.
(Er dog ikke at træffe den 20.5)
(Er dog ikke at træffe den 20.5)