Varde Kommune har spurgt det lokale erhvervsliv, hvordan de
oplever kommunens erhvervssagsbehandling. Resultatet viser stor lokal
tilfredshed.
Varde Kommune har som erklæret mål, at forbedre den service som
virksomhederne oplever, når de henvender sig med bygge- eller miljøsager. Derfor
er alle virksomheder og rådgivere, der har fået en afgørelse fra Varde Kommunes
Team Erhverv de sidste to måneder, efterfølgende blevet ringet op og spurgt,
hvordan de vurderer kommunens arbejde med deres sag. Resultatet af undersøgelsen
viser, at Kommunen er kommet langt i arbejdet med at forbedre
erhvervssagsbehandlingen.
Bedre dialog
”Undersøgelsen viser, at virksomhederne i langt overvejende grad
er tilfredse med de vore medarbejderes kompetencer, vores effektivitet og vores
evne til at sætte os ind virksomhedernes tidsplan og behov”, siger Lars Tanghøj,
Teamleder for Team Erhverv og fortsætter:
”Det glæder mig selvfølgeligt, for selv om målingen er for Team
Erhverv viser det jo også at den understøttelse vi får af vores kollegaer i
andre afdelinger hjælper os med at møde virksomhederne med forståelse og god
service. Som kommune skal vi selvfølgelig forvalte indenfor lovens grænser, men
det betyder ikke, at vi ikke kan vejlede virksomhederne i forhold til, hvordan
deres projekter opfylder både lovens bogstav og virksomhedernes behov. Den del
gør vi meget ud af, og vi har faktisk flere eksempler på, at virksomheder fx har
ansøgt om byggetilladelser, som vi i princippet burde afslå, men hvor vi så
efterfølgende har været i stand til at finde en alternativ løsning for
ansøgeren”.
Tilfreds virksomhed
De lokale virksomheder der ofte er i kontakt med Team Erhverv
hos Varde Kommune glæder sig over, at servicen og sagsbehandlingen er blevet
bedre. Tømrermester Hans Henrik Flydtkjær fra Byggefirmaet Sørensen &
Flydtkjær aps er en af de lokale erhvervsfolk, der har deltaget i undersøgelsen.
”Jeg oplever, at kommunen er blevet langt bedre til samarbejde
og dialog med mig som tømrermester. I forbindelse med byggetilladelser er det
ofte sådan, at der er små nuancer, som skal tilpasses, så projektet lever op til
alle regler. I den forbindelse oplever jeg, at kommunen er dygtig og hurtig i
deres gennemgang af sagerne, og gode til at vejlede, så hele sagsbehandlingen
kører nemt og hurtigt”, siger tømrermester Hans Henrik Flydtkjær, Sørensen &
Flydtkjær aps.
Sagsbehandlingstid og kompetencer
Varde Kommunes undersøgelse spørger primært til virksomhedernes
oplevelse af erhvervssagsbehandlingen, herunder hvordan erhvervsafdelingens
kompetencer, service og hurtighed opleves. Resultatet viser, at 83 procent af de
adspurgte virksomheder havde en positiv vurdering af det samlede sagsforløb,
imens 73 procent af de adspurgte lokale virksomheder siger, at den samlede
sagsbehandlingstid er tilfredsstillende eller i nogen grad
tilfredsstillende.
Samme positive vurdering findes, når der spørges til vurderingen
af sagsbehandlerens viden og kompetence. Her svarer 77 procent, at
sagsbehandleren i høj grad eller i nogen grad havde den fornødne viden. Kun 7
procent svarede negativt på samme spørgsmål.
”Undersøgelsen viser, at vi er på rette vej i Varde Kommune. Man
kan altid blive bedre, og vi vil fortsat have fokus på en god og forbedret
erhvervssagsbehandling, men jeg vil også tillade mig at glæde mig over
resultatet. Det er en kommunal kerneopgave at skabe gode rammer for det lokale,
private erhvervsliv. Det er erhvervslivet og de arbejdspladser, som findes og
skabes i kommunen, der er fundamentet for den velfærd og det kultur- og
idrætsliv, som vi alle nyder godt af i Kommunen. Derfor starter den gode
kommunale velfærd ved virksomhedernes port eller samlebånd. Og derfor har vi
fokus på en god erhvervssagsbehandling og på at skabe gode lokale rammevilkår
for væksten”, siger Preben Friis-Hauge, formand for udvalget for Plan og Teknik
i Varde Kommune.
Venlig
hilsen
Christian
Rabjerg Madsen
Udviklingskonsulent